Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
”Jeg har måske meget mere kontrol over det, når at de arbejder i bogen, og
jeg kan se, at her når de mere - og jeg kan se, om de har forstået det. Det
er det, jeg nogle gange synes kan være svært, hvis det bare er mundtlighed”,
fortalte en lærer i et interview til
Erik Bols Østergaards diplomprojekt fra Via UC.
Udtalelsen viser, at det kan være svært for lærere at arbejde med
mundtlighed i matematik. Han skriver, at den mundtlige del af matematik har et
stort potentiale, ”men er vanskeligt for os lærere at praktisere på en
hensigtsmæssig måde. Det gælder både elevernes og lærernes brug af samtale, og
lærernes tilrettelæggelse af meningsfyldte samtalemuligheder for eleverne
indbyrdes”.
Derfor lyder hans problemformulering:
”Hvordan kan fokus på mundtlige sproglige kompetencer bidrage til elevernes
læringsudbytte i matematik, og hvordan kan vi som matematiklærere og –vejledere
facilitere en proces med fokus på mundtlighed?”
Klassekultur og IRE-mønster
Erik Østergaard har gennem interview og spørgeskema
undersøgt matematikkollegers opfattelse af mundtlighed i matematik. I analysen
af interviewet uddrager han tre temaer: ”klassekulturen”, ”læringsudbyttet” og
”lærerens udfordringer ved det mundtlige arbejde”. Læreren fortalte for
eksempel, at det nemt bliver ”den samme gruppe af elever, der har lettest ved
matematik, som byder ind”, og at resten af klassen nemt kommer til at ”koble
fra”.
Læreren oplevede, at en del elever ”enten verbalt
eller nonverbalt udtrykker et ønske om at komme i gang i stedet for at skulle
tale sammen først”, også i situationer, hvor læreren vurderede, at samtale var
vigtigt, før man gik videre. For eksempel i forhold til at ”tale om
fremgangsmåder for at skabe forståelse”.
Noget tyder altså på, ”at elevernes opfattelse nemt
bliver, at matematik først og fremmest handler om at løse nogle skriftlige
opgaver fra bogen”, konkluderer Erik Østergaard.
I forhold til tematikken ”lærerens udfordringer ved
det mundtlige arbejde” gav læreren udtryk for en følelse af kontroltab ved det
mundtlige arbejde, da det er svært at have kontrol over, om eleverne taler om
det, de skal i makkerpar eller grupper. Udover at opleve kontroltab, bekræftede
læreren, at han brugte IRE-mønsteret, som Erik Østergaard beskriver som en
uhensigtsmæssig tilgang til dialog. IRE er et tredelt mønster: Det første er
lærerens initiering (I). For eksempel et spørgsmål til klassen/eleven,
og ofte noget som læreren allerede kender svaret på.
”Næste led i mønsteret er
elevens svar/respons (R), som sjældent er længere eller mere end et ord
eller to. Det tredje og sidste led i det klassiske mønster er lærerens
evaluering (E) af elevens respons, der typisk består af en
godkendt-vurdering, ved brug af ord som ”ja, flot, rigtigt, godt, fint”, eller
hvis svaret ikke lever op til en godkendt-vurdering, brug af ord som ”nej,
passer ikke, forkert” eller lignende – måske fulgt af en ”prøv
igen-opfordring”, skriver han.
Kan du forklare mere?
Den interviewede lærer og deltagerne i
spørgeskemaundersøgelsen anerkendte alle vigtigheden af mundtlighed i
matematik, men efterlyste måder at gribe det an på – og at kunne gøre eleverne
bevidste om, at det at tale også er matematik.
I projektet præsenterer Erik Østergaard en række
forslag til, hvordan man kan fremme mundtlig matematik. Først og fremmest
beskriver han ”et mere hensigtsmæssigt alternativ” end IRE-mønsteret til dialog
med eleverne, hvor man kan ӌbne for dialogen og derigennem udfordre og
udvikle elevernes sprog og læring i matematikundervisningen”. Det kan ske
gennem lærerens bevidste brug af andre formuleringer som “Kan du forklare
mere...?” eller “Hvad nu hvis...?” ”Sådanne formuleringer viser, at lærerens
opmærksomhed retter sig mere mod, hvad eleverne tænker, og hvor de er, og
derigennem give dem mulighed for at udvikle deres matematiske kompetencer samt
faglige viden og færdigheder”. Det vil også kunne være med til ændre
klassekulturen til, at det ikke kun handler om opgaver, men også tænkning og
tale.
Aktiviteter med fokus på matematiksprog
Et bud på et konkret undervisningstiltag, der kan
fremme elevernes mundtlighed og brug matematiksprog er for eksempel at lade
eleverne arbejde med regnehistorier, der ”vil hjælpe dem til at koble deres
hverdagssprog med matematiksproget. Det at skulle forstå en regnehistorie og
efterfølgende forsøge at beskrive og regne på det som historien omhandler,
skærper elevernes læse- og lytteforståelse og deres evne til beskrive dette
med tal og symboler”.
En anden aktivitet er ”skærmleg”, hvor en skærm
sættes op mellem to elever, så den ene ikke kan se hvad den anden laver. ”Den
ene elev skal så bygge, tegne eller konstruere noget, som den anden skal gøre
efter ud fra de forklaringer, som den ene elev udtrykker. Skærmen løftes, når
de sammen er enige om, at opgaven er løst”. Erik Østergaard skriver, at denne
opgavetype kan bruges både til før-faglige og til faglige begreber på de
forskellige klassetrin, og at det eksempelvis kan være forholdsord som ”over,
under, midt på, ved siden af”, men også mere faglige ord som fx ”diagonal,
vinkelspids, ligesidet trekant, højden”, der trænes.
Det tænkende klasserum
Erik Bols Østergaard refererer til den canadiske
matematiker Peter Liljedahl, som med ”Det tænkende klasserum” præsenterer 14 praksisser, der kan forbedre
elevernes udbytte af matematikundervisningen. Målet er her at ”øge elevernes
matematiske problemløsningsevne og læringsmuligheder gennem øget kreativitet,
engagement og selvstændig tænkning”, og på den måde er det ”et opgør med
imitation og en instrumentel tilgang til undervisning”, blandt andet med fokus
på opgaver og rigtige svar. En praksis fra materialet, der fremmer mundtlighed,
handler om gruppesammensætning, hvor princippet er, at grupper skal være
tilfældige: ”Det fratager dem bekymringer om, hvem de er sammen med, og giver
bedre betingelser for at deltage aktivt og have fokus på opgaven og ikke på
hvem de selv, eller de andre er sammen med, når grupperne er synligt
tilfældigt sammensat”.